مقدمه
   برنامه ریزی های راهبردی وعملیاتی دردانشگاه،سه گام عمده دارد:1-بررسی ،ارزیابی وشناسایی وضعیت

موجود،2-برنامه ریزی براساس یافته های ارزیابی، یاتدوین طرحها وبرنامه هایی به منظوربرآوردن نیازها،مسائل

ومشکلات3 -اجرای برنا مه ها، پس از تدوین گزارش ارزیابی درونی و شناسایی کمبود هاو نیازهای آموزشی،

شورای برنامه ریزی به طراحی وتدوین برنامه های اجرایی بهبودکیفیت واحد دانشگاهی می پردازد.

برنامه ریزی براساس یافته های ارزیابی

     پس ازآنکه گزارش نهایی ارزیابی کیفیت آموزشی تدوین شد1-نخست بایداهداف برنامه های بهبود کیفیت

دانشگاه راتدوین نمود،2- براساس اهداف تدوین شده،تهای اجرایی بهبود کیفیت رامشخص کرد،3-آنگاه

از میان تهای اجرایی تعیین شده، تهای اولویت دار واحددانشگاهی را با توجه به اهداف، منابع و

امکانات موجود وهمچنین براساس فرصتهاوتهدیدهای پیش روتعیین کرد،4-درنهایت برنامه های عملیاتی رابرای

تمام تهای اجرایی اولویت دارتهیهوتدوین نموددرادامه به بررسی مراحل تدوین برنامه های عملیلتی بهبود

کیفیت آموزش براساس نتایج گزارش ارزیابی واحد دانشگاهی می پردازیم .

تدوین اهداف

    پس ازآنکه گزارش ازارزیابی کیفیت آموزشی تدوین شد،گام مهم دربرنامه ریزی ،تعیین اهداف آموزشی

،پژوهشی و خدمات تخصصی برای بهبود کیفیت واحد دانشگاهی است. هدف رکن اساسی برنامه ریزی

است . و نقش دانشگاه را دراجتماع قانونی می سازد هدفها باید روشن، قابل سنجش، منطقی، دست 

 یافتنی،اولویت دار،مستدل وقابل حسابرسی باشد.

تعیین ت های اجرایی

    پس ازتدوین اهداف آموزشی بایدتهای اجرایی برای رسیدن به اهداف موردنظرتدوین شود.ت

  های اجرایی تعیین کنندهُ چارچوب تصمیمات، راهکارهاو شقوق عملیاتی است که در راستای تحقق اهداف

تدوین می شود.تها، شرح کلی اقداماتی هستندکه بر اساس آنها، راههای دستیابی به اهداف اتخاذ

می گردند.بنابراین آنچه دراینجا باید موردتأکیدقرارگیرد، تناسب وسازگاری سیا ست ها بااهداف برنامه است.

اولویت بندی درت های اجرایی

    شورای برنامه ریزی آموزشی بایدازمیان ت های اجرایی تدوین شده،ت های اجرایی الویت دار 

 را تعیین نماید.مأموریت، اهداف و راهبردهای واحد آموزشی به علاوه مسائل ومشکلات انسانی، مادی ومالی

ازعوامل اصلی اولویت بندی درت های اجرایی است.

تدوین برنامه های عملیاتی

   واحد برنامه ریزی آموزشی لازم است ت های اجرایی را به  برنامه های عملیاتی تبدیل  کند. برنامه های

عملیاتی، معمولابه صورت برنامه ها وطرح های کاملا مشخص، دقیق وقابل ارزیابی تدوین می شود. برنامه های

اجرایی، نحوهُ انجام عملیات، منابع انسانی، مادی ومالی مورد نیازورفتاراعضای واحددانشگاهی رارهبری می کند.

تدوین سند برنامه های آموزشی

   پس از تدوین برنامه های عملیاتی، اسناد برنامه ریزی به طور دقیق تهیه و تدوین می شود. در سند برنامه،

ضمن  معرفی کامل واحد دانشگاهی، تما می مراحل، اهداف، ت های اجرایی، برنا مه های عملیاتی

وشیوه های اجرای برنامه هاباجزئیات کامل توضیح داده می شود.سندبرنامه های آموزشی درنهایت به امضای

شورای برنامه ریزی واحد دانشگاهی می رسد ولازم است مبنای فعالیت ها وامورواحد دانشگاهی قرار گیرد.

ارزیابی تکوینی برنامهُ تدوین شده

     قبل ازاجرای نهایی هربرنامه ،تجزیه وتحلیل وارزیابی تمامی عناصر برنامه ضروری است.همچنین بهره گیری

ازنظر متخصصان وکارشناسان متعدددرمورد برنامهُ تدوین شده وارزیابی مقدماتی وآزمایشی برنامه سبب اصلاح

نقاط ضعف ومبهم برنامه می گردد(نیستانی،1391،ص131تا142).

اجرای برنامهُ آموزشی

    اجرای برنامه های عملیاتی،گام بعدی درفرایند برنامه ریزی درواحد دانشگاهی است.

نتیجه گیری

    گام های برنا مه ریزی درسطح واحد دانشگاهی عبارتنداز:1- ارزیابی وضعیت کمّی و کیفی واحد دانشگاهی،

 2- تدوین اهداف وت های اجرایی،3 - اولویت بندی ت های اجرایی،4 - تدوین برنامه های عملیاتی،

5 – تدوین سندبرنامه ریزی، 6-اجرای برنامه های عملیاتی، 7- ارزیابی مداوم برنامه های اجرایی

منبع

  نیستانی، محمد رضا. برنامه ریزی آموزشی : راهبردهای بهبود کیفیت در سطح  یک واحد مدرسه، و واحد

دانشگاهی وآموزش مجازی».(1391)،انتشارات،اصفهان:آموخته.

اصفهانی                    استادارجمند:دکتر بختیاری                   تاریخ 98/2

 

 

   

 

 

 

 

 

 

برنامه ریزی استراتزیک درنظام آموزشی

فرایند برنامه ریزی آموزشی

برنامه ریزی براساس یافته های ارزیابی

برنامه ریزی مشارکتی

الگوهای برنامه ریزی آموزشی

برنامه ریزی بهبود کیفیت دردانشگاه

برنامه ریزی برای اصلاح ونوع آوری آموزشی

های ,برنامه ,تدوین ,ریزی ,اجرایی ,آموزشی ,برنامه های ,برنامه ریزی ,های اجرایی ,ت های ,واحد دانشگاهی ,ریزی براساس یافته ,کیفیت آموزشی تدوین

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


برنامه ریزی کنکور تجربی 1399 abatar91 بهترین مارک pc بن بست ابهام ranginkman stratigraphiccolumn وبلاگ ابتدایی ها sarvesimin Sarah's collection farasoohonar